FORSKNING OG TRÆNING i ANVENDT NEUROPSYKOLOGI

70276100

Forældre til børn med

Angst, stress, adhd og depression

ÅRSAGERNE OG LØSNINGERNE.

De biologiske årsager til angst, stress, ADHD, depression og spiseforstyrrelser er de samme hos børn og voksne. Årsagerne er en blanding af små stykker hukommelse (traumer og mønstre) kombineret med en række misforståelser mellem de forskellige dele af hjernen. De giver tilsammen den indre kamp, som gør stress- og alarmsystemet overfølsomt.

Løsningen er også den samme som hos de voksne, nemlig afmontering af traumer og mønstre samt at få de forskellige dele at hjernen til at arbejde bedre samme. Det er kun metoderne, der kan adskille sig under hensyn til, hvor langt hjernen er nået i sin udvikling.

Læs mere om børn og unge

METODER

Vores erfaring er, at fra ca. 12-års-alderen er de fleste klar til at kunne bruge Neurocoachings voksenmetoder. Indtil den alder bruge vi specielle børnemetoder. I vores afdeling i Sønderjylland har jeres barn endda mulighed for at arbejde med den terapeutiske retning sandplay.

 

LØFT BARNET OP, SÅ DET KAN SE VERDEN MED ET VOKSENT PERSPEKTIV

Offerrollen er den største – og farligste – stressfaktor overhovedet. Både for børn og voksne. Og offerrollen er altid barnets mønster – uanset om vi er 8 eller 68.

Så al Neurocoaching går ud på at flytte kunden – uanset alder – fra den barnlige offerrolle til den voksne actionrolle. Barnet er fokuseret på problemerne og vil reddes. Den voksne er fokuseret på løsningerne og gør, hvad der skal til.

 

Læs mere om den livsfarlige offerrolle HER

 

SKAL DIT BARN HAVE EN FISK ELLER ET FISKENET?

Neurocoaching er et træningssystem, så jeres barn skal være indstillet på selv at gøre en indsats for at få det godt igen. Vi “redder” ikke nogen –  vi giver derimod vores kunder, uanset alder, redskaberne til at redde sig selv. For så bliver effekten livsvarig. Efter devisen: “Giver du en mand en fisk, har han mad til resten af dagen. Giver du en mand et fiskenet, har han mad til resten af livet”

 

MANGE BØRN FYLDES UDEN GRUND MED MEDICIN

Forældre til børn med angst, stress, ADHD, depression eller spiseforstyrrelser kan ofte af ukyndige fagpersoner få at vide, at barnet er sygt. Og at det har brug for medicin. Virkeligheden er dog, at barnet bare reagerer helt normalt på stressfaktorer og et overfølsomt alarmsystem. Og at det er nødvendigt at kigge på årsagerne i stedet for at fylde barnet med medicin, hvor der kan være fatale bivirkninger*.

 

FORÆLDRE TIL BØRN MED ANGST UDGØR IFLG. NY FORSKNING 50% AF LØSNINGEN

Forældre til børn med angst etc. har en vigtig rolle i Neurocoaching-processen. Barnet eller den unge vælger typisk offerrollen, fordi det giver – eller tidligere har givet – ham eller hende en gevinst. F.eks. opmærksomhed eller omsorg. Eller måske slipper barnet endda for at gå i skole. Eller måske kan barnet endda i en sen alder manipulere den ene forælder til at overnatte på børneværelset. Vi har oplevet mange besynderlige ting, børn har kunnet få deres forældre til ved at spille offerkortet.

Undersøgelser viser at for meget omsorg, hvor barnet pakkes ind i vat, medfører stort den samme stress- og  depressionsrisiko som alvorlige svigt. Barnet får simpelthen ikke mulighed for at træne sit stresssystem, når velmenende curlingforældre fejer alle forhindringer af vejen.

Og så længe offerollen giver barnet en gevinst, har det intet incitament til en forandring. Så vi lærer forældrene konsekvent at fjerne enhver belønning for den sygdomsfremkaldende offerrolle, men i stedet belønne den sunde actionrolle.

Den sunde forældrerolle er i vores optik at gøre vores børn klar til at være selvstændige voksne – ikke at fastholde dem i en livslang barnerolle og gøre dem afhængige af hverken os forældre eller af sociale myndigheder.

 

Læs hvorfor forskerne vurderer, at forældrenes indsats udgør 50% af løsningen HER.

STRESS OG ANGST KAN DANNES ALLEREDE I GRAVIDITETEN


Vi anbefaler alle, der tænker på at få børn, at få ryddet op i deres egen angst, stress eller depression, inden de vælger at blive gravide. Ellers risikerer barnet den såkaldte prænatale stress. Fosteret vil ligge omgivet at moderens stresshormoner, og det har vist sig at skabe en række epigenetiske ændringer (gener, der bliver tændt og slukket), der gør stress- og alarmsystemet overfølsomt resten af barnets liv.

Et af de mest berømte eksempler er Den Hollandske Hungervinter 1944-45, hvor børn, der blev født efter befrielsen, men havde ligget i mors mave under nazisternes terror, resten af livet oplevde en stærkt forøget risiko for både stress, angst, depression, fedme og diabetes. Og tendensen gik endda med halv kraft videre over i deres børn.

Læs evt. mere HER og HER

CASE: FRA ANGST TIL ANGSTFRI

Signe (navnet er ændret) på 15 kom til os med så kraftig angst, at hun havde svært ved at passe sin skole. Hun havde forgæves prøvet psykolog.  Hun viste sig at være rigtigt god til at stresse sig selv. Her hendes feedback efter 3 sessioner (10,5 timer) med Pia:

“Jeg er rigtigt glad næsten hele tiden. Jeg har en anden positiv følelse imod krop, og føler ikke jeg er så tung mere. Det er ikke rigtigt gået op for mig endnu, når jeg tænker på alt det jeg har gjort og at jeg er angst fri. Jeg ser mit liv mere positivt nu”

 

EMMAS HISTORIE:

”JEG HAR FUNDET EN GLADERE VERSION AF MIG SELV”

15-årige Emma (navnet er ændret) ville gerne have hjælp til at komme af med sin angst.


 Emma flyttede sig på 6 sessioner (+ en forsession) fra 0% til 100% af sit mål om at være den stærke Emma. I alt 17 timer incl. 1 års opfølgning. Sideløbende fik hendes forældre også vejledning i, hvordan de kunne booste hendes udvikling.

Hun flyttede sig i processen fra 32 til 60 på den internationale trivselsskala WHO5, der går fra 0-100, og hvor depressionsgrænsen ligger på 35 og det danske gennemsnit er på 68.

Du kan læse mere om WHO 5-skalaen her:

https://flipflashpages.uniflip.com/2/11265/378341/pub/html5.html#page/20

Emmas feedback illustrerer fint de afgørende forskelle på Neurocoaching og traditionel behandling:

  1. Gå efter årsagerne i stedet for symptomerne (angsten var hos Emma blot et symptom på et forvrænget selvbillede).
  2. Fokus på ressourcer i stedet for problemer.
  3. Terapi på alle hjernens 3 hovedsprog.
  4. Daglig træning.
  5. Ved børn og unge at inddrage forældrene for at få skovlen under gamle familie- og kommunikationsmønstre.

 

Her Emmas egen feedback:
Jeg har så længe jeg kan huske været meget sart over for uhyggelige eller tragiske ting. Jeg har påtaget mig symptomer af sygdomme som jeg har lært om i skolen. I tredje klasse havde jeg det rigtig svært omkring sygdomme, men med tiden blev det bedre. Men igennem årene op til femte klasse blev det hele for meget, jeg havde tit følelsen af at have svært ved at trække vejret. Jeg spiste meget lidt af angst for at blive kvalt, jeg tror jeg tabte omkring 7kg.

Psykologi, psykiatrien og hypnose
Mine forældre besluttede, at det ikke var noget vi kunne håndtere selv. Jeg kom derfor til at gå hos en privat psykolog. Jeg tror ikke hun forstod mit problem, hun bad mig nemlig om at skubbe angsten væk,  altså at løbe fra den. Det hjalp i et halvt års tid efter jeg var stoppet hos hende.

Efter et halvt år kom angsten tilbage – bare værre denne gang. Mine forældre tog mig derfor med til lægen, så jeg kunne komme til at gå til psykolog ude på psykiatrien. Der lærte jeg at konfrontere angsten og ikke løbe fra den, men nærmere at holde den ud. Jeg gik derude i omkring et halvt år, og jeg havde ingen angst i 1-1,5 års tid, hvor den derefter kom tilbage. Ikke så kraftigt som før, men jo længere tid der gik, jo værre blev det.

I efteråret 2020 besluttede vi, at jeg skulle prøve hypnose – jeg var deroppe 1 gang. Ham der lavede hypnosen, mente at min angst nu var væk. Efter 4 dage kom den tilbage. Min far foreslog, at vi tog derop igen, men jeg var ikke tryg ved ham, der lavede hypnosen, og vi besluttede os for at droppe det. Jeg har levet med angsten som blev værre og værre for hver dag, indtil min mor havde fundet noget, der hed Neurocoaching, og jeg begyndte på det.

Hvad jeg har opnået i Neurocoaching-processen
Jeg har opnået at kunne tage sagen i egen hånd, jeg har fået redskaber som hjælper mig med at slippe af med den ubehagelige følelse. Jeg har fået meget mere selvtillid og er blevet mere glad for mig selv. Jeg har fået større fokus på at være positiv og jeg har sat mål for, hvordan jeg gerne vil være.

Hvilke kræfter jeg fandt inde i mig selv.
Jeg har min halskæde som symboliserer beskyttelse, jeg har min sætning ”Jeg er løven” som giver mig selvtillid. Jeg har mit sikre sted, som er et mørkt og afslappet rum. Jeg har min gule medarbejder som er min glæde.

Lydfiler
Udover redskaberne fik jeg nogle lydfiler som kan hjælpe mig, hvis jeg får et angstanfald eller en negativ overbevisning. 
Gennem Neurocoaching har jeg fundet en meget gladere og mere positiv version af mig selv, som jeg forsøger at være hver dag.

 

GAMLE FAMILIEMØNSTRE KAN GØRE BØRNENE SYGE

Uheldige tankemønstre kan cykle rundt i mange generationer og blive spejlet igen og igen – specielt i 0-6-års-alderen. Når vi derfor identificerer mønstrene i barnet, vil den øvrige familie også kunne profitere af det, hvis de ønsker det. Vi oplevede en gang at hjælpe 3 generationer i samme familie: Det var præcis samme tankemønster, der havde givet dem allesammen angst og depression.

Også uheldig kommunikation og misforståelser i familien kan give både børn og voksne alt lige fra angst og depression til ADHD og spiseforstyrrelser. Så her hjælper vi mange familier med bedre vaner.

Endelig kigger vi også på klassikere som sovevaner, mobilvaner,  kost og motion.

 

VI LÆRER FORÆLDRE AT TÆNKE SOM DERES BØRN

Vi lærer også mange forældre til børn med angst etc. at forstå, hvordan deres børns hjerner fungerer anderledes end voksnes hjerner. Og hvordan ting, der virker harmløse for voksne, kan have en dramatisk effekt på nervesystemet i børn. F.eks. det at opleve far eller mor angst, vred eller stresset. Eller måske kun at blive rost for det, barnet gør….bare for at nævne et par eksempler. De faktorer lægger sig ofte i den ubevidste hukommelse, striatum, resten af livet. Og de giver det dermed ofte selv videre til deres børn.

Vi lærer endda nogle forældre en speciel tankelæsningsteknik, der udnytter hjernens spejlneuroner. Så får de svar på, hvad der foregår inde i deres barn – og hvad de skal gøre.

 

DE FØRSTE 6 ÅR ER DE VIGTIGSTE

Hjernecenteret hippocampus og nervebundtet fornix, der styrer vores bevidste hukommelse, går først online i 3-års-alderen og er først fuldt funktionsdygtigt i 6-års-alderen. Derfor vil alle erfaringer og spejlinger indtil det tidspunkt lejre sig i barnets ubevidste hukommelse og præge det resten af livet, medmindre det får hjælp af specialister i hukommelse (som f.eks. en Neurocoach).

 

FORÆLDRE TIL BØRN MED ANGST 

 

UDFORDRINGERNE I TEENAGE-HJERNEN

Teenagere har det ikke nemt. Der sker en kæmpe ombygning i hjernen, som først er helt færdig i 23-25-års-alderen. Den del, der skal styre det hele, hjernens “direktørkontor”, er desværre den del, der er sidst udviklet. Så i teenageårene får følelserne ofte overtaget i forhold til fornuften. Og jo flere stressfaktorer i familen og i skolen, jo værre.

Men vi har gode erfaringer, når først gevinsten ved offerroller er afmonteret.

 

BØRNENE ER ALTID BONUS, NÅR FORÆLDRENE UDVIKLER SIG

Det gode gamle udtryk: “Når det regner på præsten, drypper det på degnen” gælder også i Neurocoaching. Vi oplever altid, at når en forælder får tømt sin egen rygsæk af negative mønstre og overbevisninger, så påvirker det også altid børnene positivt. For de spejler jo – uanset om det er vrede, angst eller stress, eller om det er ro, balance og glæde. Jo yngre de er, jo mere 1:1 spejler de.

Vi har endda flere gange oplevet at kunne aflyse en tid til barnet, for når forældrene fik det godt, forsvandt barnets symptomer også.

Vi hører engang imellem “Jamen, jeg skjuler da min stress eller min angst for børnene”. Men det kan desværre ikke lade sig gøre, da børn også aflæser og spejler mikrobevægelser i kropssproget, der er udenfor viljens kontrol.

 

CASES

I kan se feedback fra teenagere og deres forældre flere steder på hjemmesiden, f.eks. her:

Birgittes side  

Flemmings side  

Spiseforstyrrelser 

Eksamensangst

 

HVORDAN KOMMER I SOM FORÆLDRE TIL BØRN MED ANGST VIDERE

Før vi kan vurdere, om barnet eller den unge egner sig til Neurocoaching, er vi nødt til at snakke med barnet selv. For det er barnets egen motivation, der er afgørende. Alle vil selvfølgelig gerne have det godt, men ikke alle er interesserede i at ændre de tankevaner, der gør, at de har det skidt.

  

Se mere under praktisk:  Neurocoaching Praktisk

 

FORÆLDRE TIL BØRN MED ANGST

CASE: FRA BEKYMRING TIL GLÆDE

Når vi skaber en forandring for os selv, skaber vi også en forandring for de mennesker, der er omkring os. De kan igen slappe af i stedet for at bekymre sig. Her en meget illustrerende feedback fra et forældrepar, hvis søn vi i 2020 hjalp ud af sit misbrug.

Hej Pia

Tak for den uvurderlige støtte og hjælp, du har været for vores søn Martin (alle navne er ændret).
Det har været fantastisk at følge Martins udvikling gennem forløbet.
Vi er dig dybt dybt taknemmelige for at hjælpe Martin tilbage til livet og have givet Martin en masse redskaber, som han kan bruge resten af livet.
Du kan virkelig noget fagligt og ikke mindst menneskeligt.

Af hjertet tak.

Venlig hilsen
Martins forældre
Jørgen og Kathrine
Rigtig god jul og godt nytår.

 

FRA SPISEFORSTYRRELSE TIL SUND OG SELVSTÆNDIG

Læs både Sandras og hendes mors beskrivelse af, hvordan Sandra kom af med sin anorexi og bulimi – og samtidig fik styr på sit selvbillede:

GRATIS BONUS: FRA KAOS TIL TRYGHED

Her et rørende eksempel på, hvor meget det påvirker vores børn, når vi som forældre beslutter os for endelig at rydde op i vores egen, mentale bagage.
 
Marina (navnet er ændret) fortæller her sin coach, Birgitte, hvordan hendes egen udvikling har smittet af på hendes 6-årige datter (som vel at mærke ikke har været i nogen form for terapi).
 
“Hej Birgitte. Lige en lille opfølgning efter 6 måneder. Her går det godt – jeg bruger stadig alle mine vilde redskaber og hører stadig lydfilerne. Jeg føler mig 100 % stærk i mig selv.
 
Forleden dag var jeg til forældremøde med min datters klasselærer og fik at vide, at hun ligger i den høje ende fagligt, deltager og er glad i timerne, er så sød og tryg, fyldt med tillid til klasselæreren og fungerer så godt i samspil med de andre børn. Desuden er der mange af børnene, der vælger hende først, når de skal lege. Hun nyder at gå i skole.
 
Så efter en børnehave fyldt med gråd, utryghed og kaos ved aflevering, har vi nu en tryg pige, der stråler og hver dag glæder sig til at skulle i skole. Det betyder SÅ meget! Jeg bilder mig selv ind, at jeg har bidraget lidt til hendes vilde udvikling, da jeg virkelig har haft fokus på at bruge mine redskaber og selv være i ro og overskud, når jeg er sammen med hende. (Eller lukket hende ind i min kraftcirkel).”

14-årige Daniels historie:

”DET HAR VÆRET EN ØJENÅBNER”

 

Daniel (navnet er ændret) ville gerne have hjælp til spiseforstyrrelse, angst og ocd.

Han flyttede sig i processen fra 10% til 90% af sit mål om at elske sig selv. Allerede på 1. session løftede han sig fra 10% til 100%.

Forløbet tog 13,25 timer (5 sessioner) inkl. 1 års opfølgning. Derudover deltog hans forældre i 2 mindre sessioner.

Han flyttede sig i processen fra 52 til 88 på den internationale trivselsskala WHO5, der går fra 0-100, og hvor depressionsgrænsen ligger på 35 og det danske gennemsnit er på 68.

Du kan læse mere om WHO 5-skalaen her

 

Her Daniels egen feedback:
” Jeg er en dreng på 14 år, der har været i et Neurocoaching-forløb. Mine forældre introducerede mig for denne terapiform, da de kunne se den dårlige situation, jeg befandt mig i.

I BEGYNDELSEN VAR JEG SKEPTISK
I begyndelsen var jeg skeptisk overfor dette forslag, fordi jeg ikke selv kunne se mine problemer, og de tilhørende negative konsekvenser. Jeg døjede med angst, OCD og begyndelsen på en spiseforstyrrelse, hvilket var mit forsøg på at være en god person overfor mig selv og min familie.

DEN NYE VEJ I SKOVEN
Efter første session med min coach indså jeg, hvor meget bedre jeg kan blive ved at tænke positivt og samarbejde med alle dele af mig. Som tiden gik med ”den nye vej i skoven” (en Neurocoaching-metafor for de nye og bedre valg), lærte jeg mig selv og mine prioriteringer bedre at kende, hvilket resulterede i en bedre og hurtigere udvikling.

 

DET HAR VÆRET EN ØJENÅBNER
Det har specielt været en øjenåbner at opdage, hvor meget styrke og energi jeg kan give mig selv igennem samarbejdet med mine ”indre medarbejdere”. Disse nye redskaber har hjulpet mig på alle tænkelige punkter i mit liv, til at være fri fra angst, OCD og spiseforstyrrelse. Neurocoaching forløbet har gjort mig til en glad, omsorgsfuld og overskudsrig person. Disse mange gode ændringer har min familie og omgangskreds kunne mærke.

Jeg kan kun sige gode ting om dette forløb, jeg opfordrer alle til at overveje samme mulighed. Som jeg selv har indset, kan det være svært at se ens situation og dens omfang, når man befinder sig i den. Derfor håber jeg, denne anmeldelse bliver brugt til at reflektere og inspirere til nye ideer og muligheder. ”

VIL DU VÆRE KLOGERE?

Så få gratis inspiration til, hvordan du kan bruge din hjerne bedre.

 

 

Du er nu tilmeldt vores nyhedsbrev!